perjantai 31. elokuuta 2012

Kuopion Matkailupalvelu oikeilla raiteilla?


Kuopion Matkailupalvelu on ollut Kuopion alueen mediassa esillä viimevuosina vähemmän mairittelevissa merkeissä. Alkunsa mediassa tapahtuva ihmettely sai noin suurinpiirtein silloisen toimitusjohtajan Heikki Kähäränirtisanomisesta. Myöhemmin ihmeteltiin mediakuuluisan toimitusjohtajan Jari Piiraisen valintaa ja lopuista ulostuloista onkin huolehtinut matkailupalvelun hallitus.

Nyt ollaan rakentamassa Kuopion ja alueen uutta matkailumarkkinoinnin tulevaisuutta “kovalla” tohinalla ja moni kysyy, onko suunta oikea.

Kuka Kuopion Matkailupalvelua johtaa?


Mitä yhteistä on seuraavilla?

  • kuvapankkiyrittäjä
  • päiväkodinjohtaja
  • eläkeläinen
  • sairaanhoitaja
  • ympäristötieteiden tohtori
  • toimittaja

Ne ovat ammattinimikkeitä, jotka ovat edustettuna Kuopion Matkailupalvelu Oy:n (KMP) hallituksessa. Ammatit ovat arvostettavia ja ihmiset hienoja, mutta ajatuksia herättää kysymys matkailualan osaamisesta. KMP:n hallitus näet valitaan kunnallisvaaleissa määrittyneiden poliittisten voimasuhteiden perusteella ja se ei mielestäni takaa matkailualan osaamisen edustusta Kuopion alueen tärkeimmän matkailumarkkinointiorganisaation johdossa.

Kuopion Matkailupalvelussa on toistaiseksi myös yhtiömuodosta johtuen toimitusjohtaja. Hänen roolinsa on nyt syrjäänvetäytyvän Jari Piiraisen mukaan toteuttaa hallituksen tahtoa. Onko se sama kuin matkailuelinkeinon edistäminen Kuopiossa ja alueella - sen saa jokainen päätellä itse.

Näköpiirissä oleva ratkaisumalli


Viimeaikoina on Kuopion medioissa nähty lausuntoja, joissa KMP on tuomittu lakkautettavaksi ja toiminta on ajateltu yhdistettävän Kuopion kaupungin markkinointiosastoon. Toisaalta on Kuopion kaupungin vetämänä aloitettu alueen brändin kirkastamiseen tähtäävä hanke, jonka yhtenä lopputulemana toivotaan olevan maakunnallinen markkinointiyhtiö, joka laajalla saralla huolehtisi Kuopion seudun vetovoimaisuudesta – matkailu mukaanlukien.

Matkailuyritysten yksi huolista on jo vuosia ollut se, että KMP:n toiminta on välillä aika kaukana yritysten toiveista. Toiveiden kuuntelussa ei välttämättä ole onnistuttu parhaalla mahdollisella tavalla ja tähän voi helposti etsiä syitä virkamiesmäisestä toiminnasta ja poliittisesta hallinnosta samoin kuin henkilökunnan sitoutumisesta ja tietotaidosta. Toisiko puhtaasti kaupungin organisaatioksi integroiminen muutoksen yritysten kuunteluun ja toiminnan kissamaiseen reagointiin? Epäilen vahvasti, ja pelkään, että itse asiassa mentäisiin juuri vastakkaiseen suuntaan.

Mikäli puolestaan toimintamalliksi muotoutuu brändihankkeen tuloksena maakunnallinen markkinointiyhtiö, niin kysymys on, että ketkä sen yhtiön muodostavat? Tuleeko yhtiöstä usean kunnan muodostama uusi virkamiesorganisaatio, vai tuleeko sinne yritysten ääni mukaan. Ja jos yrityksillä on mahdollisuus tulla osakkaiksi, niin kenellä Pohjois-Savon matkailuyrityksistä on PeeÄssän lisäksi lihaksia olla moisessa mukana? Eli siis onko tulossa pienten matkailuyritysten kannalta liian iso kuvio?

Kysynkin ihan selvästi, että onkohan KMP:n tulevaisuutta pohdittaessa otettu huomioon mahdollisuus laajentaa nykyisen osakeyhtiön omistuspohjaa yritysten ja Savon Matkailun kuntien edustajilla? Uskoisin, että suunnattu osakeanti olisi sellainen, ettei sitä ainakaan olankohautuksella ohitettaisi. Tällöinhän olisi mahdollista keventää Kuopion kaupungin rahoitustarvetta KMP:lle ja samalla saada hallitustyöskentelyyn sekä omistajaohjaukseen mukaan ihan oikeita matkailualan ihmisiä.

Lopuksi


Eipä käy kateeksi rauhaiselostaan KMP:n toimitusjohtajaksi pitkäaikaishorroksesta herätetyn kohta entisen myyntipäällikön Tarja Mannisen pesti. Ristituleen joutuu selvittelemään/selittelemään asioita, joiden valmisteluun ei ole voinut osallistua ja joiden lopputulosta ei voi määritellä.

Toisaalta haluan sanoa, että ymmärrän kyllä täysin, jos joku tästä kirjoituksesta ottaa nokkiinsa. En kuitenkaan koe, että on hyvää ja asioita edistävää hyssytellä ja olla aina olevinaan samaa mieltä, vaan rohkaisisin mieluummin useampiakin ihmisiä rehellisesti ja avoimesti kertomaan tuntonsa. Muuten matkailun kehittäminen muotoutuu jatkossa savolais-kreikkalaisiksi olympialaisiksi.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Politiikkaa ja jonkin verran kaupungin omaa mavi-toimintaa tuntevana näkemykseni on samansuuntainen. Ei tule toimimaan ainakaan virastopohjalta. Pitää olla vähintään nykyisen oy:n kaltainen puolijulkinen taho, jotta liiketoiminnalliset intressit eivät unohdu kokonaan. Virastot erikoistuvat kuluttamaan kaiken rahan mitä saavat, koska julkinen rahoitus toimii niin. Kun mukana on yksityisiä osakkaita näin ei voida enää tehdä. Eikä juuri muutenkaan puuhastella.

Yksi asia näyttää varmalta: Se ettei kenelläkään ole vielä suurta visiota tulevaisuudesta. Esimerkiksi Tahkoa ei meinata edes muistaa tässä yhteydessä eikä sen tulo "omaksi asiaksi" ole vielä mennyt kuopiolaispoliitikkojen jakeluun. Tämän havaitseminen on ollut eräille nilsiäläisille shokki. Eli ymmärrys ei ole vielä sillä tasolla, että voitaisiin odottaa näkemyksellistä toimintaa.

Jos ja kun ei ole vahvaa näkemystä tulevaisuudesta, miksi aloitetaan sekä maakunnallinen ohjelma että ajetaan KMP alas?

Oma näkemykseni on, että tämän toiminnan parissa on liikaa väkeä, rahaa ja tavoitteita. Vähemmällä saisi enemmän aikaan jos suunta olisi selkeä ja uskallettaisiin erikoistua esim. nettiin.
Täytyisi pitää myös huolta siitä, ettei saman tahon anneta päättää sekä tavoitteista että keinoista. Esimerkiksi taannoin ei riittänyt vain parantaa Kuopion vetovoimaa, vaan se piti tehdä nimenomaan perustamalla ns. huvipuisto.

Esimerkiksi käskynanto "uudistakaa Kuopion imago niin ettei se ole enää kalakukko ja ikäloppu" ja vapaat kädet sen toteuttamiseen voisi olla motivoiva lähtökohta, riippumatta shekkivihkon paksuudesta.

Wille Markkanen kirjoitti...

Olen samaa mieltä Tahko-osaamisesta Kuopiossa. Kuopion Matkailupalvelussa ei kokonaisuutena ole Tahkon suhteen näkemystä, samoin kuin ei muihinkaan Savon Matkailun alueisiin nähden.

Raha ei aina ratkaise, vaan osaavat ja motivoituneet työntekijät, joilla on selkeät tavoitteet ja niihin tarkat mittarit. Nuo kaikki ovat utopiaa KMP:ssä - kokonaisuutena.