Olen vuosien saatossa törmännyt
säännöllisesti siihen, että matkailualan toimijat eivät osaa
laskea katetta tuotteilleen oikein ja menettävät samalla tuloja.
Sama ongelma koskee myös sitä, kun tuotteisiin lasketaan komissio.
Yksittäisen tuotteen kohdalla ei käy kovin kipeästi, mutta jos
kate tai komissio on laskettu väärin, niin vuosien saatossa alkaa
kertyä jo merkittäviä menetettyjä summia.
Tässä nyt toivottavasti
yksinkertainen esimerkki ja perustelu siitä, miten matkailutuotteen
kate lasketaan.
Tyypillinen virhelaskelma
Jos tuotteen tuotantokustannukset ovat
100 euroa, niin miten siihen lisätään 20% katetta? Kerrotaan
luvulla 1,2? Ei, koska käy näin:
1,2 * 100 eur = 120 eur.
Sitten kun lasketaan kate 20%
loppusummasta:
0,2 * 120 eur = 24 eur
Eli kun lasketaan 120 eur – 24 eur =
96 eur, huomataan että ei ihan onnistunut ja tuote ei sisällä
haluttua katetta.
Oikea laskukaava
Matemaattinen perustelu kuten
peruskoulussa opetettiin:
X = katteen sisältävä hinta
100 eur = alkuhinta
0,2 = kateprosentti (20%)
desimaalilukuna ilmaistuna
Eli
X * (1-0,2) = 100 eur
X * (1-0,2) = 100 eur
=> X = 100 eur/(1-0,2)
=> X = 125 eur
=> X = 125 eur
Eli toisin sanoen voi ajatella
suoraankin asian siten, että jaetaan alkuhinta desimaaliluvulla,
joka saadaan, kun vähennettään ykkösestä haluttu kate
desimaaleina:
100 eur/0,8 = 125 eur
Tulikohan tämä yksinkertainen asia
nyt selkeämmäksi. Jos ei minua usko, ei tarvitse muuta tehdä kuin
kaivaa peruskoulun kolmannen luokan matematiikan kirja esille ja
siellä se vastaus on myös.
1 kommentti:
Muistaakseni opetin tämän yli 10v. sitten Safareilla kolmelle yliopistossa opiskelevalle safarimiehelle!? Ja ihan vain kopiksen käyneenä! Mikko
Lähetä kommentti