torstai 23. elokuuta 2012

Matkailutuotteen kate – laskentakaava


Olen vuosien saatossa törmännyt säännöllisesti siihen, että matkailualan toimijat eivät osaa laskea katetta tuotteilleen oikein ja menettävät samalla tuloja. Sama ongelma koskee myös sitä, kun tuotteisiin lasketaan komissio. Yksittäisen tuotteen kohdalla ei käy kovin kipeästi, mutta jos kate tai komissio on laskettu väärin, niin vuosien saatossa alkaa kertyä jo merkittäviä menetettyjä summia.

Tässä nyt toivottavasti yksinkertainen esimerkki ja perustelu siitä, miten matkailutuotteen kate lasketaan.

Tyypillinen virhelaskelma


Jos tuotteen tuotantokustannukset ovat 100 euroa, niin miten siihen lisätään 20% katetta? Kerrotaan luvulla 1,2? Ei, koska käy näin:

1,2 * 100 eur = 120 eur.

Sitten kun lasketaan kate 20% loppusummasta:

0,2 * 120 eur = 24 eur

Eli kun lasketaan 120 eur – 24 eur = 96 eur, huomataan että ei ihan onnistunut ja tuote ei sisällä haluttua katetta.

Oikea laskukaava


Matemaattinen perustelu kuten peruskoulussa opetettiin:

X = katteen sisältävä hinta
100 eur = alkuhinta
0,2 = kateprosentti (20%) desimaalilukuna ilmaistuna

Eli

      X  * (1-0,2) = 100 eur
=> X  = 100 eur/(1-0,2)
=> X  = 125 eur

Eli toisin sanoen voi ajatella suoraankin asian siten, että jaetaan alkuhinta desimaaliluvulla, joka saadaan, kun vähennettään ykkösestä haluttu kate desimaaleina:

100 eur/0,8 = 125 eur

Tulikohan tämä yksinkertainen asia nyt selkeämmäksi. Jos ei minua usko, ei tarvitse muuta tehdä kuin kaivaa peruskoulun kolmannen luokan matematiikan kirja esille ja siellä se vastaus on myös.

1 kommentti:

Mikko kirjoitti...

Muistaakseni opetin tämän yli 10v. sitten Safareilla kolmelle yliopistossa opiskelevalle safarimiehelle!? Ja ihan vain kopiksen käyneenä! Mikko