tiistai 4. syyskuuta 2012

Itäsuomalaisen kaupungin matkailun vetovoimatekijät ja markkinointi


Matkailumarkkinointia tehtäessä on tapana luetella vetovoimatekijät, joihin matkailijoiden haaliminen perustuu, eli matkustuksen syitä. Syitä keksitään markkinoinnin perustaksi useita, mutta yleensä aina tärkeimmäksi mainitaan luonto ja tapahtumat. En halua väheksyä kotiseutuni luontoa tai hienoja tapahtumia, päin vastoin, mutta nyt kuitenkin härnään aivoja ja luettelen mielestäni kolme tärkeintä syytä matkustukselle Itä-Suomen kaupunkeihin ja sitten on pohdintaa näiden suhteesta matkailumarkkinointiin.
  1. Kaupungin liiketoiminta

Kaupungin liike-elämä tuottaa aina yhteyksiä, jonka vuoksi matkustetaan kyseiseen kaupunkiin. Tämä matkailu tilastoidaan matkailutilastoissa ammattiin liittyvänä matkailuna (esimerkkinä Kuopion majoitustilastot). Turhan usein tämä yksinkertaistetaan kokous- ja kongressimatkailuksi, vaikka kyseessä on laaja joukko syitä, liikeneuvottelut, tuote-esittelyt, korruptio, työhyvinvointi, piiloincentive, jne. On myös liiketoiminnan generoimia matkailua, joka kirjautuu väärään kategoriaan vapaa-ajan matkailuksi.
  1. Vapaa-ajan asunnot

Koko Suomen laajuisesti suurin matkustuksen syy on vapaa-ajan asunnoille, eli suomeksi sanottuna mökeille matkustaminen. Suurin osa mökeistä on omilla paikkakunnilla, mutta yli puoli miljoonaa suomalaista matkustaa säännöllisesti oman paikkakunnan ulkopuolelle vapaa-ajanasunnolleen (Tilastokeskuksen raportti mökkimatkailusta). Mökkeilyssä on huomionarvoista se, että kun joku on kerran sijoittanut mökkiin, niin hän käy siellä useita kertoja vuodessa tuoden tasaista matkailutulovirtaa mökkipaikkakunnalleen.

  1. Sukulaisten luona vierailu

Suomen muuttovirta suuressa kuvassa ei ole sunntautunut etelästä Itä-Suomeen, vaan päinvastoin. Tämä on synnyttänyt melkoisen nipun perhesiteitä, jotka yhdistävät Itä-Suomea esimerkiki pääkaupunkiseutuun tuottaen runsaasti matkustusta sukuloinnin merkeissä.

Mitä merkitystä näillä on matkailumarkkinoinnissa?


Matkailumarkkinoinnin tavoitteita ja toimenpiteitä mietittäessä on ihan tervettä pysähtyä silloin tällöin pohtimaan, että mikä on tuotos-panos -suhde. Esimerkiksi jos käytetään matkamessuihin 100000 euroa ja saadaan käymään osastolla pari tuhatta ihmistä, joista joka toinen kertoi tarinan lapsuudesta, kuinka asui juuri markkinoitavalla alueella, niin onko se parempi kuin käyttää 100000 euroa siihen, että saadaan 20 uutta mökinomistajaa alueelle? Ihan ilman laskelmia veikkaan, että mökkiläiset jättävät vuosien saatossa aika reilusti enemmän rahaa alueelle, kuin matkamessuilla matkustuskipinän saaneet asiakkaat. Selvää on se, ettei matkailumarkkinointi pelkästään riitä tuomaan mökinomistajia alueelle, vaan tarvitaan myös muitakin toimenpiteitä, kuten oikeanlaista kaavoitusta. Jos kuitenkin matkailumarkkinoinnista vastaavat tahot iskisivät kättä kaupungin kaavoitussuunnittelun kanssa, niin tuloksena saattaisi olla pysyviä, varmoja matkailutuloja.

Samoin kun seuraavan kerran mietitään kokous- ja kongressimatkailun markkinointia, niin kannattaisiko hieman laajentaa näkökulmaa? Isot kongressit luonnollisesti tuovat isoja kertatuottoja, mutta todellisuudessa on olemassa tasainen virta liikematkusta ympäri vuoden. Tätä virtaa voi kasvattaa älykkäällä ja tarkasti kohdennetulla markkinoinnilla. Tämän markkinoinnin kohde saattaa itse asiassa olla omalla paikkakunnalla ja nimenomaan alueen liike-elämässä, joiden aktivointi on avainasemassa. Toki markkinoinnin lisäksi tulee miettiä myös tuotekantaa ja sitä, että pitääkö työn vuoksi matkustaville tehdä erityisesti heille suunniteltuja tuotteita.

Itä-Suomessa sukuloivien ihmisten käyttäminen matkailumarkkinoinnissa onkin mielenkiintoinen juttu. Hehän ovat ihmisiä, joilla on jonkinlainen tunneside alueeseen ja kuitenkin he asuvat muualla ja toisin sanoen heillä on sosiaalinen piiri jossain muualla. Nykyisen sosiaalisen median valtakaudella on periaatteessa olemassa kanavat, joiden kautta jokainen yksittäinen ihminen voi toimia markkinoija – tietoisesti tai tiedostamatta. Kuka keksii sen keinon, jolla mahdollisimman tehokkaasti aktivoidaan nämä ihmiset ketomaan omille piireilleen oman alueensa hyvistä puolista? Aktivointi voi tapahtua luonnollisesti verkossa yllpitämällä mahdollisimman aktiivisia sosiaalisen median kanavia, joissa muualla siirtyneet voivat käydä muistelemassa juuriaan ja samalla mahdollisesti jakaa materiaaleja kaveripiirilleen. Toisaalta olisi mielenkiintoista pohtia sitä, miten saataisiin kotiseudullaan vieraillulla olevat ihmiset jakamaan mahdollisimman paljon mielikuvia ja oikeita kuvia reissustaan kavereilleen. Esimerkiksi voitaisiin koettaa saada vierailija tykkääjäksi mahdollisimman monelle alueelta olevalle Facebook-sivulle viljelemällä kaupunki täyteen näille sivuille osoittavia QR-koodeja.

Tässä oli nämä ajatukset, jotka ehkä saattavat aueta hiukan vaikeasti, mutta jos ei toisella lukemiselle selviä, niin kommentti tuohon alle ja voidaan keskustella asiasta.

Ei kommentteja: