keskiviikko 22. elokuuta 2012

Kolme asiaa, jotka matkailukuningas voisi muuttaa Suomessa


Suomi on maa, jossa asiat muuttuvat hitaasti. Jos joku haluaa muutosta syvälle pinttyneeseen tapaan, ei muutos ole välttämättä edes järkisyillä mahdollinen. Uhmaan kuitenkin tapoja ja kohtaloa, ja kerron kolme asiaa, jotka mielestäni olisi Suomen matkailun kannalta hyödyllistä muuttaa ja joihin välittömästi puuttuisin, jos minulla olisi valta puuttua.

Jokamiehen oikeudet kahteen ryhmään


Jokamiehen oikeudet on Pohjoismaiden ominaispiirre ja näistä oikeuksista ollaan Suomessakin hyvin ylpeitä. Matkailualalla usein mainitaan Suomen vahvuudeksi juuri nämä ikiaikaiset oikeudet luonnossa toimimiselle. Onko tämä erioikeus tuonut Suomeen enemmän matkailijoita kuin muualle ja onko tämä Suomen kannalta kannattavaa? Ei minusta. Mielestäni ulkomaalaisilta pitäisi poistaa jokamiehen oikeudet. Ei sen vuoksi, että olisin rasisti tai perussuomalainen, vaan sen vuoksi että se olisi liiketoiminnallisesti järkevää.

Varmasti joku paikka Suomessa saa jokamiehen oikeuksien ansiosta retkeilijöitä, tai tunturisatiaisia, kuten Lapissa osuvasti sanotaan, mutta tuleeko rahaakin? Eikös se kuitenkin ole matkailun tavoite Suomen kannalta? Siis se, että matkailijat toisivat Suomeen rahaa, jonka turvin paikalliset pystyvät elämään. Uskoisin, että paras mahdollinen tulon tuottaja ei ole retkeilijä, joka kotimaassaan pakkaa rinkan täyteen kuivamuonaa ja Suomeen tultuaan häviää viikoksi retkeilyreiteille tai jonnekin muualle luontoon.

Me suomalaiset ylläpidämme reittejä, siivoamme luontoa, tuomme nuotiopuita leiripaikoille ja ylipäänsä omistamme maamme. Eikö tästä työstä olisi oikein ottaa pieni maksu retkeilijöiltä? Minusta olisi ja näin tehdään esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa tietyillä alueilla retkeillessä tulee maksaa jokaisesta yöstä maksu viranomaisille. Tämä voi olla vaikeaa Suomessa valvonnan osalta, mutta eikö voitaisi esimerkiksi velvoittaa jokainen ulkomaalainen retkeilijä lunastamaan erityinen roskapussi hintaan x ja retken jälkeen pussi pitää kaikenlisäksi palauttaa roskikseen roskineen. Tämä voitaisiin organisoida ohjelmapalveluyritysten sekä hyvillä paikoilla olevien majoitusliikkeiden ja huoltoasemien kautta.

Koululaisten lomat alkamaan myöhemmin


Tämä on periaatteessa lyhyesti sanottu: koulujen loma-aika pitäisi olla juhannuksesta elokuun loppuun. Eikö niin?

Kaikille matkailualan ammattilaisille on tuttu dilemma se, että kun Keski-Euroopassa on loma-aika elokuussa, on Suomessa pantu palvelut jo kiinni. Tämä puolestaan ei tuota ulkomaalaisille matkailijoille kovinkaan hyvää Suomesta ja on runsaamman kasvun esteenä. Luulisi myös koululaisille ja muillekin suomalaisille järjestelyn kelpaavan, koska elokuu on hyvää kesäaikaa, kun vedetkin on keskimäärin lämpimämmät elokuussa kuin kesäkuussa.

Matkailuyritysten kannalta olisi todella paljon helpompaa, kun olisi vahva 2,5 kuukautta kestävä kausi juhannuksesta elokuun loppuun, kuin nykyinen kolmen kuukauden tuska, jossa oikeasti hyvää aikaa aikaa on vain juhannuksen ja heinäkuun lopun välinen aika.

Julkisorganisaatiot remonttiin


Suomessahan on sellainen rakenne, että karkeasti on kolme tasoa matkailumarkkinoinnin organisoinnissa. On Matkailun Edistämiskeskus (MEK), joka toteuttaa Suomen brändinrakentamista ja maamarkkinointia osittain itse ja osittain VisitFinlandin kautta. Sitten on alueorganisaatioiden taso, joka koostuu melko heterogeenista toimijoista. On kuntavetoisia virkamiesorganisaatioita, kehitysyhtiöitä, puhtaita yritysyhteenliittymiä, erilaisia yhdistysratkaisuja ym. Yhteistä näille on se, että ne pyrkivät edistämään jonkin maantieteellisen alueen matkailua markkinoinnin keinoin. Kolmantena tasona ovat sitten yritykset, tapahtumat ym. matkailun käytännöntoimijat, jotka pyrkivät markkinoimaan omia tuotteitaan. Siis karkeasti ottaen näistä kolmesta ryhmästä julkisia tai paremminkin yhteishyödyllisiä toimijoita ovat MEK ja alueorganisaatiot.

Mikä sitten mättää julkistoimijoiden touhuissa? Ensinnäkin se, että markkinointiviesti on sekava. Mielestäni parhaiten tämä sekavuus näkyy MEK:sen oudoissa teemasekoiluissa. Varmasti ideatasolla ovat hyvän kuuloisia esimerkiksi teemat ”Silence, please” ja ”Cultural beat”, mutta onko noilla käytännössä merkitystä? Osaatko sinä sanoa näin äkkiseltään jonkun matkailukohteen, joka on tunnetuksi tietyn teeman kautta? Alueet puolestaan ovat monesti aivan yhtä kadoksissa. Alueorganisaatioiden tärkein tehtävä tuntuu olevan kaikkien toimijoiden miellyttäminen tai sitten vain MEK:en toimenpiteiden peesaaminen ja oma kristallinkirkas viestin kärki puuttuu, jolloin tuloksena on melkoinen puuro.

Toinen asia on vanhentunut henkilöstö. Tällä en tarkoita sitä, että henkilöt olisivat yli-ikäisiä tai muuten erityisen vanhoja, vaan sitä, että heidän tietotaitonsa on 90-luvulta. On erittäin pahasti mennyt ohi maailman muuttuminen ja markkinoinnin siirtyminen verkkoon. Väitän, että ei vieläkään löydy julkisorganisaatiota, joka käyttäisi yli puolet markkinointibudjetistaan netissä ja tähän suurin syy on tekijöissä, jotka mielellään tekevät kuten ovat aiemmin oppineet. Toisaalta ne jotka ovat netin hyödyistä huhuja kuulleet, ovat sitten hädissään aloittaneet jonkin hankkeen, jolla on tarkoitus ollut korjata hommat kuntoon kerralla. Kun järjestelmien ja palveluiden tilaaja ei ole kyvykäs, kuluu aika paljon rahaa hukkaan, kuten varmasti monella alueella on huomattu ja erityisesti varmaan maaportaalin touhuajat ovat saaneet rankan oppitunnin takavuosina. Oppitunnin, jonka johdosta purettiin Suomen kattava matkailuedustus maailmalla ja ostettiin miljoonien läjä vanhentuneita bittijonoja.

Kolmas asia on hieman edelliseen kohtaan viitaten julkisorganisaatioiden henkilöstön tausta. Ihan saa suurennuslasilla etsiä julkisorganisaatioista henkilöitä, joilla on vankka kokemustausta matkailualan kenttätyöstä. Sama muuten koskee monia matkailualan opettajia. Toinen perustapaus on se, että opettajaksi ajautuu henkilö, joka ei oikeissa matkailualan töissä pärjännyt. Johtuukohan tämä siitä, että aiemmat työntekijät haluavat rekrytoida vain sellaisia, joita eivät koe uhkaksi itselleen? Hökäisin vielä tähän kohtaan senkin, että nämä samat matkailualaa käytännössä kokemattomat ihmiset ovat myös niitä, jotka vetävät Suomessa erilaisia surkuhupaisia tuotteistus- ja kehittämishankkeita. Siis voi itku.

Minä siis purkaisin nykyiset julkisorganisaatiot atomeihin ja aloittaisin uudelleen alusta. Ensin miettisin, että mitä tavoitellaan. Sitten miettisin, että miten tavoitteiden täyttymistä mitataan ja lopuksi rakentaisin sen, mitä tarvitaan ja huolehtisin siitä, että jatkossa tarkkailtaisiin tiukasti myös tulevaisuuteen, jotta osattaisiin hiukan ennakoida kehitystä.

3 kommenttia:

Mikko kirjoitti...

No nythän Wille innostuit, mutta asiasta! Allekirjoitan kyllä kertomasi ja kokemuksen rintaäänellä! Vanhoilla eväillä ei enää pärjää erittäin nopeasti muuttuvassa ympäristössä - varsinkin tietotekniikassa! Mikko Oinonen

Wille Markkanen kirjoitti...

Niin, mikko olet kyllä kokenut pitkällä matkalla muutoksen tuulia ja tiedät sopeutumisen tarpeet.

Ellu kirjoitti...

Pakko kommentoida tuota retkeily asiaa. Norjan ja Ruotsin puolella on ajat sitten tajuttu rahastaa retkeilijöitä. Ulkoilualueiden ja kansallispuistojen reitit on suunniteltu päivämatkojen kannalta fiksusti ja tupia sijoitettu hyvä määrä tunturiin. Sesonkiaikana (esim.kevät talvi) Ruotsin tuvilla on tupavahdit, jotka perivät yöpyjiltä maksun. Esim. Paltsastuganilla (Kilpisjärven Ruotsin puolta) oli muutaman kuukauden aikana käynyt 170 yöpyjää ja niistä ihan muutama oli ruotsalaisia, muut laidastaan Keski-Euroopasta, jopa suomalaisia oli käynyt jonkin verran. Lyhyellä matikalla jo yksi tupa oli tuottanut 6800 euroa muutaman kuukauden aikana, kun yöpymishinta oli noin 40 euroa. Svenska Turistförening (STF) on minusta asian ytimessä. He ovat tajunneet, että ani harva haluaa hiihtopäivän jälkeen nukkua teltassa ja vetää aamusta kylmiä ja koppuraisia hiihtomonoja jalkaan. Norjan tupajärjestelmä on samankaltainen; Den Norska Turistforening (DNT) ylläpitää tupia joihin pääsee avaimella, joka tulee hakea maksua vastaan tietystä paikasta. Tuollaisen tupajärjestelmän avulla on helppoa ja turvallista lähteä tekemään hiihtoreissua tunturiin. Ei tarvitse osata kaikkia talviretkeilyn kiemuroita ja ennen kaikkea ei tarvitse kantaa kuin pieni määrä tavaraa mukana. Tupavahdit huolehtivat myös tuvan kunnosta ja siitä että mm. polttopuita, kaasua yms. on jatkuvasti tarjolla.

Minun mielestä Suomen luonnolla tulee ja pitää rahastaa. Toki sitä tehdäänkin jonkin verran, mutta ei tarpeeksi. Mielettömän hienot maisemat ja luonto jäisi monelta näkemättä, jos ei olisi tehty valmiita reittejä, tupajärjestelmää, siltoja, nuotiopaikkoja yms. Oikeasti en usko, että kukaan alkaa napisemaan vaikka kansallispuistoihin laitettaisiin kävijämaksu tai ns. “roskismaksu” niin kuin Wille ehdotit. Autiotuvat voisivat olla ihan hyvin maksullisen avaimen takana. Ja voisi olla vaikka kansallispuistojen vuosimaksu tai jotain suomalaisille ja jokin muu maksu ulkomaalaisille…Ihmiset, jopa Suomen kansa, tottuu yllättävän nopeasti uusiin käytänteisiin. Autiotupameininki on mielestäni vanhentunut, nykyaikaa on maksulliset tuvat. Surullisia esimerkkejä on tullut vastaa omilla reissulla kuin autiotupien yleistä säännöstöä ei noudateta. Yleensä räikeät ylilyönnit tulee ulkomaalaisten osalta, mutta toki suomalaisetkin osaa. Pahimmillaan ulkomaalainen OHJELMAPALVELUFIRMA oli asiakkaineen vallannut koko tuvan ja sen ympäristön. En tiedä mistä moinen johtuu: eikö autiotupien säännöt ole tarpeeksi selvästi esillä? vai onko kyse vain röyhkeydestä ja oman edun tavoittelusta? Joka tapauksessa suomalaisten ei tarvitse olla hyväntekijöitä luonnon suhteen. Muuallakin luonnolla rahastetaan, miksei meilläkin? se on meidän oikeus. Tätä asiaa monesti pohdin kun ulkomaalaisille asiakkaille esittelin Suomen uniikkia, ilmaista, autiotupa ja kansallispuisto järjestelmää ja he ihmettelivät sitä, että onko tämä todellakin ilmaista???…niinpä niin…

Pointti on siis se, että todellakin Suomen luonto on ainutlaatuista ja parempaa matkailutulosta pitäisi pystyä tekemään sillä. Suuria linjoja monella sektorilla täytyisi vain järjestelmällisesti rakentaa uudelleen. Niin koululaitoksessa opiskelijoiden lomien suhteen kuin esim. kansallispuistoissamme ja toki monissa muissakin asioissa…

-Ellu Viisanen, tunturisatiainen