Suomi on maa, jossa asiat muuttuvat
hitaasti. Jos joku haluaa muutosta syvälle pinttyneeseen tapaan, ei
muutos ole välttämättä edes järkisyillä mahdollinen. Uhmaan
kuitenkin tapoja ja kohtaloa, ja kerron kolme asiaa, jotka mielestäni
olisi Suomen matkailun kannalta hyödyllistä muuttaa ja joihin
välittömästi puuttuisin, jos minulla olisi valta puuttua.
Jokamiehen oikeudet kahteen ryhmään
Jokamiehen oikeudet on Pohjoismaiden
ominaispiirre ja näistä oikeuksista ollaan Suomessakin hyvin
ylpeitä. Matkailualalla usein mainitaan Suomen vahvuudeksi juuri
nämä ikiaikaiset oikeudet luonnossa toimimiselle. Onko tämä
erioikeus tuonut Suomeen enemmän matkailijoita kuin muualle ja onko
tämä Suomen kannalta kannattavaa? Ei minusta. Mielestäni
ulkomaalaisilta pitäisi poistaa jokamiehen oikeudet. Ei sen vuoksi,
että olisin rasisti tai perussuomalainen, vaan sen vuoksi että se
olisi liiketoiminnallisesti järkevää.
Varmasti joku paikka Suomessa saa
jokamiehen oikeuksien ansiosta retkeilijöitä, tai tunturisatiaisia,
kuten Lapissa osuvasti sanotaan, mutta tuleeko rahaakin? Eikös se
kuitenkin ole matkailun tavoite Suomen kannalta? Siis se, että
matkailijat toisivat Suomeen rahaa, jonka turvin paikalliset pystyvät
elämään. Uskoisin, että paras mahdollinen tulon tuottaja ei ole
retkeilijä, joka kotimaassaan pakkaa rinkan täyteen kuivamuonaa ja
Suomeen tultuaan häviää viikoksi retkeilyreiteille tai jonnekin
muualle luontoon.
Me suomalaiset ylläpidämme reittejä,
siivoamme luontoa, tuomme nuotiopuita leiripaikoille ja ylipäänsä
omistamme maamme. Eikö tästä työstä olisi oikein ottaa pieni
maksu retkeilijöiltä? Minusta olisi ja näin tehdään esimerkiksi
Yhdysvalloissa, jossa tietyillä alueilla retkeillessä tulee maksaa
jokaisesta yöstä maksu viranomaisille. Tämä voi olla vaikeaa
Suomessa valvonnan osalta, mutta eikö voitaisi esimerkiksi
velvoittaa jokainen ulkomaalainen retkeilijä lunastamaan erityinen
roskapussi hintaan x ja retken jälkeen pussi pitää kaikenlisäksi
palauttaa roskikseen roskineen. Tämä voitaisiin organisoida
ohjelmapalveluyritysten sekä hyvillä paikoilla olevien
majoitusliikkeiden ja huoltoasemien kautta.
Koululaisten lomat alkamaan myöhemmin
Tämä on periaatteessa lyhyesti
sanottu: koulujen loma-aika pitäisi olla juhannuksesta elokuun
loppuun. Eikö niin?
Kaikille matkailualan ammattilaisille
on tuttu dilemma se, että kun Keski-Euroopassa on loma-aika
elokuussa, on Suomessa pantu palvelut jo kiinni. Tämä puolestaan ei
tuota ulkomaalaisille matkailijoille kovinkaan hyvää Suomesta ja on
runsaamman kasvun esteenä. Luulisi myös koululaisille ja muillekin
suomalaisille järjestelyn kelpaavan, koska elokuu on hyvää
kesäaikaa, kun vedetkin on keskimäärin lämpimämmät elokuussa
kuin kesäkuussa.
Matkailuyritysten kannalta olisi
todella paljon helpompaa, kun olisi vahva 2,5 kuukautta kestävä
kausi juhannuksesta elokuun loppuun, kuin nykyinen kolmen kuukauden
tuska, jossa oikeasti hyvää aikaa aikaa on vain juhannuksen ja
heinäkuun lopun välinen aika.
Julkisorganisaatiot remonttiin
Suomessahan on sellainen rakenne, että
karkeasti on kolme tasoa matkailumarkkinoinnin organisoinnissa. On
Matkailun Edistämiskeskus (MEK), joka toteuttaa Suomen
brändinrakentamista ja maamarkkinointia osittain itse ja osittain
VisitFinlandin kautta. Sitten on alueorganisaatioiden taso, joka
koostuu melko heterogeenista toimijoista. On kuntavetoisia
virkamiesorganisaatioita, kehitysyhtiöitä, puhtaita
yritysyhteenliittymiä, erilaisia yhdistysratkaisuja ym. Yhteistä
näille on se, että ne pyrkivät edistämään jonkin
maantieteellisen alueen matkailua markkinoinnin keinoin. Kolmantena
tasona ovat sitten yritykset, tapahtumat ym. matkailun
käytännöntoimijat, jotka pyrkivät markkinoimaan omia tuotteitaan.
Siis karkeasti ottaen näistä kolmesta ryhmästä julkisia tai
paremminkin yhteishyödyllisiä toimijoita ovat MEK ja
alueorganisaatiot.
Mikä sitten mättää
julkistoimijoiden touhuissa? Ensinnäkin se, että markkinointiviesti
on sekava. Mielestäni parhaiten tämä sekavuus näkyy MEK:sen
oudoissa teemasekoiluissa. Varmasti ideatasolla ovat hyvän kuuloisia
esimerkiksi teemat ”Silence, please” ja ”Cultural
beat”, mutta onko noilla käytännössä merkitystä? Osaatko
sinä sanoa näin äkkiseltään jonkun matkailukohteen, joka on
tunnetuksi tietyn teeman kautta? Alueet puolestaan ovat monesti aivan
yhtä kadoksissa. Alueorganisaatioiden tärkein tehtävä tuntuu olevan kaikkien toimijoiden miellyttäminen tai sitten vain MEK:en
toimenpiteiden peesaaminen ja oma kristallinkirkas viestin kärki puuttuu,
jolloin tuloksena on melkoinen puuro.
Toinen asia on vanhentunut henkilöstö.
Tällä en tarkoita sitä, että henkilöt olisivat yli-ikäisiä tai
muuten erityisen vanhoja, vaan sitä, että heidän tietotaitonsa on
90-luvulta. On erittäin pahasti mennyt ohi maailman muuttuminen ja
markkinoinnin siirtyminen verkkoon. Väitän, että ei vieläkään
löydy julkisorganisaatiota, joka käyttäisi yli puolet
markkinointibudjetistaan netissä ja tähän suurin syy on tekijöissä, jotka mielellään tekevät kuten ovat aiemmin oppineet. Toisaalta ne jotka ovat netin hyödyistä huhuja kuulleet, ovat sitten hädissään aloittaneet jonkin
hankkeen, jolla on tarkoitus ollut korjata hommat kuntoon kerralla.
Kun järjestelmien ja palveluiden tilaaja ei ole kyvykäs, kuluu aika paljon rahaa hukkaan, kuten
varmasti monella alueella on huomattu ja erityisesti varmaan
maaportaalin touhuajat ovat saaneet rankan oppitunnin takavuosina.
Oppitunnin, jonka johdosta purettiin Suomen kattava matkailuedustus
maailmalla ja ostettiin miljoonien läjä vanhentuneita bittijonoja.
Kolmas asia on hieman edelliseen
kohtaan viitaten julkisorganisaatioiden henkilöstön tausta. Ihan
saa suurennuslasilla etsiä julkisorganisaatioista henkilöitä,
joilla on vankka kokemustausta matkailualan kenttätyöstä. Sama
muuten koskee monia matkailualan opettajia. Toinen perustapaus on se,
että opettajaksi ajautuu henkilö, joka ei oikeissa matkailualan
töissä pärjännyt. Johtuukohan tämä siitä, että aiemmat
työntekijät haluavat rekrytoida vain sellaisia, joita eivät koe
uhkaksi itselleen? Hökäisin vielä tähän kohtaan senkin, että
nämä samat matkailualaa käytännössä kokemattomat ihmiset ovat
myös niitä, jotka vetävät Suomessa erilaisia surkuhupaisia
tuotteistus- ja kehittämishankkeita. Siis voi itku.
Minä siis purkaisin nykyiset
julkisorganisaatiot atomeihin ja aloittaisin uudelleen alusta. Ensin
miettisin, että mitä tavoitellaan. Sitten miettisin, että miten
tavoitteiden täyttymistä mitataan ja lopuksi rakentaisin sen, mitä
tarvitaan ja huolehtisin siitä, että jatkossa tarkkailtaisiin
tiukasti myös tulevaisuuteen, jotta osattaisiin hiukan ennakoida
kehitystä.
3 kommenttia:
No nythän Wille innostuit, mutta asiasta! Allekirjoitan kyllä kertomasi ja kokemuksen rintaäänellä! Vanhoilla eväillä ei enää pärjää erittäin nopeasti muuttuvassa ympäristössä - varsinkin tietotekniikassa! Mikko Oinonen
Niin, mikko olet kyllä kokenut pitkällä matkalla muutoksen tuulia ja tiedät sopeutumisen tarpeet.
Pakko kommentoida tuota retkeily asiaa. Norjan ja Ruotsin puolella on ajat sitten tajuttu rahastaa retkeilijöitä. Ulkoilualueiden ja kansallispuistojen reitit on suunniteltu päivämatkojen kannalta fiksusti ja tupia sijoitettu hyvä määrä tunturiin. Sesonkiaikana (esim.kevät talvi) Ruotsin tuvilla on tupavahdit, jotka perivät yöpyjiltä maksun. Esim. Paltsastuganilla (Kilpisjärven Ruotsin puolta) oli muutaman kuukauden aikana käynyt 170 yöpyjää ja niistä ihan muutama oli ruotsalaisia, muut laidastaan Keski-Euroopasta, jopa suomalaisia oli käynyt jonkin verran. Lyhyellä matikalla jo yksi tupa oli tuottanut 6800 euroa muutaman kuukauden aikana, kun yöpymishinta oli noin 40 euroa. Svenska Turistförening (STF) on minusta asian ytimessä. He ovat tajunneet, että ani harva haluaa hiihtopäivän jälkeen nukkua teltassa ja vetää aamusta kylmiä ja koppuraisia hiihtomonoja jalkaan. Norjan tupajärjestelmä on samankaltainen; Den Norska Turistforening (DNT) ylläpitää tupia joihin pääsee avaimella, joka tulee hakea maksua vastaan tietystä paikasta. Tuollaisen tupajärjestelmän avulla on helppoa ja turvallista lähteä tekemään hiihtoreissua tunturiin. Ei tarvitse osata kaikkia talviretkeilyn kiemuroita ja ennen kaikkea ei tarvitse kantaa kuin pieni määrä tavaraa mukana. Tupavahdit huolehtivat myös tuvan kunnosta ja siitä että mm. polttopuita, kaasua yms. on jatkuvasti tarjolla.
Minun mielestä Suomen luonnolla tulee ja pitää rahastaa. Toki sitä tehdäänkin jonkin verran, mutta ei tarpeeksi. Mielettömän hienot maisemat ja luonto jäisi monelta näkemättä, jos ei olisi tehty valmiita reittejä, tupajärjestelmää, siltoja, nuotiopaikkoja yms. Oikeasti en usko, että kukaan alkaa napisemaan vaikka kansallispuistoihin laitettaisiin kävijämaksu tai ns. “roskismaksu” niin kuin Wille ehdotit. Autiotuvat voisivat olla ihan hyvin maksullisen avaimen takana. Ja voisi olla vaikka kansallispuistojen vuosimaksu tai jotain suomalaisille ja jokin muu maksu ulkomaalaisille…Ihmiset, jopa Suomen kansa, tottuu yllättävän nopeasti uusiin käytänteisiin. Autiotupameininki on mielestäni vanhentunut, nykyaikaa on maksulliset tuvat. Surullisia esimerkkejä on tullut vastaa omilla reissulla kuin autiotupien yleistä säännöstöä ei noudateta. Yleensä räikeät ylilyönnit tulee ulkomaalaisten osalta, mutta toki suomalaisetkin osaa. Pahimmillaan ulkomaalainen OHJELMAPALVELUFIRMA oli asiakkaineen vallannut koko tuvan ja sen ympäristön. En tiedä mistä moinen johtuu: eikö autiotupien säännöt ole tarpeeksi selvästi esillä? vai onko kyse vain röyhkeydestä ja oman edun tavoittelusta? Joka tapauksessa suomalaisten ei tarvitse olla hyväntekijöitä luonnon suhteen. Muuallakin luonnolla rahastetaan, miksei meilläkin? se on meidän oikeus. Tätä asiaa monesti pohdin kun ulkomaalaisille asiakkaille esittelin Suomen uniikkia, ilmaista, autiotupa ja kansallispuisto järjestelmää ja he ihmettelivät sitä, että onko tämä todellakin ilmaista???…niinpä niin…
Pointti on siis se, että todellakin Suomen luonto on ainutlaatuista ja parempaa matkailutulosta pitäisi pystyä tekemään sillä. Suuria linjoja monella sektorilla täytyisi vain järjestelmällisesti rakentaa uudelleen. Niin koululaitoksessa opiskelijoiden lomien suhteen kuin esim. kansallispuistoissamme ja toki monissa muissakin asioissa…
-Ellu Viisanen, tunturisatiainen
Lähetä kommentti