Tässä blogissa aion ilman kahleita tarkastella itseäni askarruttavia asioita liittyen matkailuelinkeinoon Suomessa. Lähtökohtana käytän vain omaa kokemuspiiriäni, joten en sen myötä liiemmin pysty vannomaan mielipiteiden universaalia totuusarvoa.
perjantai 7. elokuuta 2009
MEK:in mukana markkinoilla?
Tuohan oli slogan, jota MEK käytti vielä muutama vuosi sitten ahkerasti. Silloin MEK:sella oli useita toimistoja ulkomailla ja henkilökuntaa runsaasti tunnustelemassa kohdemarkkinoita ja tuottamassa arvokkaita kontakteja Suomen matkailuelinkeinolle.
Sittemmin MEK:sen toimintaa alettiin muokkaamaan rajulla kädellä ja ulkomaan toiminnot lakkautettiin. Hauska ajatusleikki syntyy siitä, että MEK jätti organisaatioon rajahaastatteluiden analysoijat ja sekä porttaalin näkertäjät, mutta ne arvokkaat markkinaosaajat tuupattiin pellolle. Tilalle tuli konsulttiorganisaatio Finpro, joka vähemmällä kuin puolella MEK:sen aikaisesta henkilöstöstä pyrkii hoitamaan aiemmat tehtävät. Henkilöitä ulkomailla vaihtui ja kaikki ulkomaanmarkkinointia harrastaneet tietävät, kuinka hidasta on luoda kontaktiverkostoa - on mahdotonta siirtää kontakteja ja hiljaista tietoutta uusille toimijoille. Samoin kuin on mahdotonta hoitaa esimerkiksi Balttian markkinoita Suomesta käsin yhtä hyvin, kuin asiat tehtiin MEK:n Balttian toimiston aikaan.
Finpro on liiketaloudellisin periaattein toimiva organisaatio ja siten kovasti erilainen, kuin MEK. Nyt on jo näkynyt kasvua ulkomaantoimenpiteiden, kuten messujen ja myyntilaisuuksien osallistumismaksuissa, samoin kuin tutustumiskäynnit ovat vähentyneet (ainakin Finpron kautta tulleet vs entinen MEK). Tämä tulee väkisin vaikuttamaan matkailuelinkeinoon vähintään pienten ja kasvua hakevien yritysten osalta.
Minulle herää kysymys, että onko tämä Suomen etu, jota valtion organisaation pitäisi lienee vaalia?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti