Matkailun yritystoiminta vaatii jatkuvaa kehittämistä ja yksi osa sitä on tuoteideointi. Usein yritykset ovat ideoinnin suhteen joko aivan lukkiutuneessa tilanteessa tai sitten ideointia tehdään heikoin eväin. Vielä useammin puhutaan väärästä asiasta, kun ei oikeastaan tiedetä, mitä se tuoteideointi on.
Tämän kirjoituksen tavoitteena on
määritellä tuoteideointi jotensakin ymmärrettävästi.
Tuoteideoinnin määritelmä
Useassakin yhteydessä puhutaan
tuoteideoinnista ja erityisesti matkailun kehittämisorganisaatioiden
ja erityyppisten matkailuhankkeiden juhlapuheissa tuoteideointi
vilahtelee tuon tuosta. Kuitenkaan ihan pienellä etsimisellä ei
tuoteideoinnille löydy tarkkaa rajausta tai määrittelyä saati
sitten aivan selkeää määritelmää. Vaikkakin sana sinällään
on hyvinkin itsensä selittävä, niin määrittelen tässä
tuoteideoinnin ihan varmuuden vuoksi omalla tavallani:
Tuoteidointi on ajatusprosessi,
jonka tarkoituksena on löytää prosessin kohteena olevalle
yritykselle tai muulle toimijalle täysin uusi, taloudellisesti
kannattava ja myytävissä oleva palvelu, tavara, patentti, aineeton
hyödyke tai prosessi.
On tärkeää määritellä käsitteet,
että eri toimijat voivat ymmärtää käsitteet samalla tavalla.
Määritelmän tarkennuksia
Koska edellä esittämäni tuoteidean
määritelmä on omaa ajatustyötäni, niin lienee kohtuutonta
olettaa, että määritelmä olisi välittömästi kaikille selvä ja
hyväksyttävissä. Siispä tässä muutama määritelmää selittävä
tarkennus.
Ensinnäkin on mielestäni huomattava
se, että tuotekehitys ja tuoteideointi ovat kaksi eri asiaa.
Tuoteideointi voi olla osa tuotekehitystä, mutta pääsääntöisesti
näitä toimintoja kannattaa käsitellä erillisinä. Tuoteideoinnin
määritelmä sisältää ajatuksen täysin uuden tuotteen
keksimisestä ja kehittelystä, kun taas tuotekehityksen kohteena voi
olla ikivanha tuote, joka yrityksen tarjonnassa on ollut jo aiemmin.
Tuoteideointi ei välttämättä
tarkoita sitä, että tulisi ehdottomasti aina keksiä jotain
sellaista, mitä ei koskaan ole missään ollut – sen sijaan
määritelmä lähtee yritykselle uusista ideoista. On täysin
mahdollista kopioida ja varastaa ideoita muilta, kuten
kilpailijoilta, ja tuoda ideoiden kautta yritykselle uusia tuotteita
tarjontaan. Ideoita voi myös löytää täysin muilta toimialoilta.
Tuoteideointi ei myöskään ole sama
asia kuin keksintö tai keksiminen. Tuoteideointi sisältää itsearvoisesti
oletuksen kaupallisesta toiminnasta, mutta keksiminen taas voi olla
muutakin kuin kaupalliseen tuotantoon tähtäävää innovointia.
Määritelmässä puhutaan
taloudellisesti kannattavasta tuotteesta. Tämä lähtee siitä
perusolettamuksesta, että tuote on aina kaupallinen asia.
Kaupallisuuteen kuuluu puolestaan erottamattomana osana
(toivottavasti) kannattavuus ja itseasiassa mitään ei tulisi tehdä ilman jonkinasteista kannattavuusajattelua. Sillä kuten entinen pomoni Ako Turunen
sen osuvasti muotoili: ”Mitä ei kannata tehdä, sitä ei kannata
tehdä”. Samaa mieltä oli Miyamoto Musashi kirjassaan Gorin no sho
todetessaan: Älä tee mitään turhaa.
Lopuksi
Matkailuelinkeino kehittyy jatkuvasti
ja haasteena on pysyä kehityksessä mukana. Kilpailussa pärjäämisen
kannalta on elintärkeää aktiivisesti kehittää tuotteita, mutta
myös ideoida uusia. Lopultakin kuitenkin juuri innovatiiviset
tuotteet ovat niitä, joilla yritys voi erottua kilpailussa massasta.
Ehkäpä olet erimieltä määrittelystäni tai haluaisit jotenkin parantaa sitä? Mitä mieluimmin saa kommentoida, vastaväittää tai kehittää määritelmää paremmaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti