lauantai 15. joulukuuta 2012

Google pagerank ja sivujen hakukonenäkyvyys

Google pagerank on todella yksinkertaistetusti sanottuna arvio, jonka Google tekee sivujen merkityksestä. Pagerank -arvo on kokonaisluku asteikolla 0 -10. Merkittäväksi pagerank-arvon tekee sen vaikutus Googlen hakutuloksiin, eli mitä parempi pagerank, sen korkeammalle sivu nousee hakutuloksissa. On siis erittäin tärkeää tietää mitkä asiat vaikuttavat pagerankin muodostumiseen, koska se on yksi hakukoneoptimoinnin perusasioista (tosin on muitakin vaikuttavia seikkoja).

Tässä kirjoituksessa on kevyt pureutuminen asian perusteisiin ja lopuksi todella yksinkertainen keino tutkia omien sivujen pagerank, eli jos perusteet ei kiinnosta, hyppää suoraan sivun loppuun...

Pagerank perustuu linkityksiin ja lasketaan kaavalla


Pagerank -arvon (myöhemmin PR) arvioinnin perustana on sivulle osoittavien linkkien määrä – sekä sivujen sisäiset että ulkopuolelta tulevat linkit lasketaan. Jokainen sivu voi tavallaan ”äänestää” toisen sivun puolesta osoittamalla linkillä tälle sivulle. Kaavamuotoinen esitys asialle on seuraavan näköinen (kuten se alun perin on esitetty):

PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

Kaavan tunnusten selitykset:

PR = pagerank
d = hieman omituisesti määräytyvä korjausarvo, jolla korjataan kaikkien linkkien yhteisvaikutusta alaspäin, ilmeisesti noin 0,85
C = sivulta ulospäin osoittavien linkkien, eli ”äänien” määrä
T = joku yksilöity sivu. Merkitään alaindeksillä, eli T1, T2, T3, ... Tn
PR(Tn)/C(Tn) = tietylle sivulle osoittavan linkin arvo sivulta Tn lasketaan siten, että sivun pagerank-arvo jaetaan sivulta ulospäin osoittavien linkkien määrällä

Kaavan mukaan siis jopa sellainen sivu, jolle ei ole yhtään linkkiä saa arvon 0,15. Tuollainen arvo on tietysti häviävän pieni ja näkyisi normaaliasteikolla arvona PR 0. Google muokkaa kaavaa jatkuvasti ja kukaan ei tiedä viimeisintä versiota ja esimerkiksi d-korjausarvo on arvoitus. Lisäksi on todennäköistä, että Google suhteuttaa sivujen arvoja toisiinsa. Siis periaatteessa maailman parhaat sivut saavat arvon 10 ja surkeimmat 0 ja näiden väliin kaikki muut sivut sijoitetaan suhteellisen vertailun kautta.

Pagerank -kaavan tulkintaa


Kaavaa tulkitsemalla huomattavan merkittäviksi nousevat erityisesti kaksi asiaa:
  1. sivulle osoittavien linkkien määrä
  2. sivuille osoittavien linkkien (sivujen) pagerank-arvo

Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että mitä enemmän linkkejä ja mitä merkittävimmiltä sivuilta, niin sitä parempi. Ei siis ole aivan sama, mistä linkit on raavittu. Tähän vaikuttaa erityisesti se, että pagerank -asteikko on logaritminen, toisin sanoen hyppäys arvosta 4 arvoon 5 ei tarkoita yhden yksikön kasvua, eikä edes kymmenen, vaan kymmenkertaisesti parempaa arvoa. Toisin esittäen PR ilmoitetaan kokonaislukuna, mutta kulloinkin sivulle ilmoitettava luku on itse asiassa tietyllä arvovälillä, joka menee seuraavasti:

   PR 0 = 0-10
   PR 1 = 11-100
   PR 2 = 101-1000
   PR 3 = 1001-10000
   PR 4 = 10001-100000
   jne.

Täten siis yhtä arvon 5 sivulta olevaa linkkiä voi vastata moninkertainen määrä linkkejä arvolla 4 olevilta sivuilta. Varmaa tietoa ei ole siitä, onko jako 10-pohjainen. Jako voi olla tehty vaikka 5-jakoon perustuen ja oikea luku tiedetään vain Googlessa. Yleisesti kuitenkin laskelmia on tehty kymmenellä ja varmaa on asteikon logaritminen luonne, eli hyppäys tasolta toiselle on aina iso ponnistus. Toisin sanoen nousu pagerank-asteikolla vaikeutuu loppua kohden todella rajusti ja suomalaisilla sivuilla on siten todella vaikea nousta aivan huippuluvuille. Esimerkiksi yle.fi-sivuston PR on 7.

Sivulta ulos osoittavan linkin ääniarvoa tiputtaa se jos samalta sivulta on paljon linkkejä ulospäin, koska yhden sivun ”ääni” jaetaan kaikkien niiden sivujen kesken minne sivulta on linkkejä. Linkin laatua voi siten omalla tavallaan olla myös se, jos hieman huonommalla PR-arvolla varustetulta sivulta on vain yksi linkki. Tällöin tämä linkki saa kaiken tehon, mitä sivulla on heruttaa kohteeseensa ja ääniarvo voi nousta merkittävämmäksi kuin laadukkaan sivun, jos tällä on paljon ulospäin olevia linkkejä.

Omien sivujen sisäinen linkitys kannattaa myös miettiä tarkoin, sillä omatkin sivut omaavat PR-arvon ja sen arvon käyttäminen on tärkeää. Jos kaikki sivut on linkitetty keskenään ristiin, menetetään arvokas mahdollisuus tehdä jostain sivusta muita arvokkaampi. Tämä tapahtuu keskittämällä isoin osa sivuista ”äänestämään” linkeillä tätä sivua, joka voi esimerkiksi olla etusivu tai vaikkapa sivu jolla pyritään asiakkaat saamaan ostamaan jotakin. Tämä on usein asia, joka sivustoilla on hoidettu huonosti tai jota ei edes tiedetä.

Pagerankin laskukaavasta seuraa myös sellainen tosiasia, että mitä enemmän jollakin sivustolla on sivuja, niin sitä enemmän sivustolla on sisäistä äänipotentiaalia jaettavaksi. Tietyllä tavoin siis kannattaa kasvattaa sivuston sivujen määrää. Varsinkin jos sivuilla on oikeaa sisältöä. En nyt tässä mene syvemmälle tähän, mutta huonosisältö voi laskea Googlen hakukoneen arvostusta sivuista, joten  lyhyesti sanottuna kannattaa pitää huolta siitä, että sivujen sisältö on hyvää.

Tietyn sivun saama pagerank ei ole pysyvä. Google laskee sivujen PR-arvoja säännöllisesti, koska jatkuvasti syntyy uusia sivuja. Tällöin voi pelkästään uusien sivujen syntyminen muualla tipauttaa jonkun sivun rankkausta - varsinkin jos sivu on ollut aivan rajoilla valmiiksi. Näin ollen koskaan ei voi olla vallitsevaan tilanteeseen tyytyväinen, vaan on jatkuvasti kehitettävä sivujaan ja vaalittava niiden arvoa.

Kaikki linkit eivät ole hyväksi


Kaikilla linkeillä ei ole arvoa ja jotkut linkit ovat jopa vahingollisia. Esimerkiksi linkkifarmit eivät saa Googlelta mitään arvoa ja niitä jopa rangaistaan. Pääsääntö on, että sivusto ei voi päättää, mistä sinne linkki osoittaa, mutta siitä voi päättää, että minne omalta sivuilta on ulospäin linkkejä. Googlen hyljeksimille sivuille ei siis kannata linkittää. Hyvä tapa varmistua siitä, onko linkki järkevää laittaa, on tarkistaa sivuston pagerank-arvo – jos se on 0, on todennäköistä että linkki tuottaa ongelmia.

Aiemmin todettiin, että sivun äänimäärä jakautuu kaikkien sivulta ulos osoittavien linkkien kesken. Siksi kannattaa harkita, että minkä verran haluaa omilta sivuiltaan linkittää ulospäin. Jokainen ulospäin osoittava linkki vähentää sivujen omille sivuille antamien ”äänien” tehoa. Toisaalta tätä ei kannata valtavan suuresti pelätä, sillä parhaassa tapauksessa kun antaa linkin jollekin sivulle, saa tilalle toisen.

Yksi tapa linkittää ulospäin ilman pagerank-äänten valumista ulos sivustolta on käyttää rel-attribuuttia. Tällöin rel=’nofollow’ attribuutin käyttö tarkoittaa sitä, että tällainen linkki ohitetaan, kun indeksointirobotit tutkivat sivua. Toisin sanoen sivu ei menetä äänivoimaansa sellaisesta linkistä, jossa rel-attribuutti on. Luonnollisesti tällainen linkittäminen vaatii keskustelua sivuston ylläpitäjän kanssa tai sitten parhaassa tapauksessa julkaisujärjestelmässä on tällainen vaihtoehto valmiina.

Tarkista oman sivusi Pagerank


Ymmärsitpä tuosta edelläolleesta mitään tai et, niin ainakin on helppoa selvittää omien sivujensa pagerank.

Google Pagerank -arvion tekemiseen on monia tapoja ja esimerkiksi googlaamalla ”google pagerank” saa todella suuren määrän sivustoja, joilla testin voi tehdä. Tässä kuitenkin yksi helppo pikaselityksen kera.

Mene sivulle pagerankme (pidän tästä, koska sivulla ei ole turhia mainoksia eikä turhaa captchaa) ja tulet allaolevan näköiselle sivulle. Kirjoita yksinkertaisesti sivusi osoite näkyvään kenttään ja klikkaa ”Get pagerank”.



Saat vastauksen hetkessä oheisen näköisesti. Helppo homma!




Sitkeyttä matkaan pagerankin kasvattamisessa!

Ei kommentteja: