Tässä kirjoituksessa on kevyt
pureutuminen asian perusteisiin ja lopuksi todella yksinkertainen
keino tutkia omien sivujen pagerank, eli jos perusteet ei kiinnosta,
hyppää suoraan sivun loppuun...
Pagerank perustuu linkityksiin ja lasketaan kaavalla
Pagerank -arvon (myöhemmin PR)
arvioinnin perustana on sivulle osoittavien linkkien määrä –
sekä sivujen sisäiset että ulkopuolelta tulevat linkit lasketaan.
Jokainen sivu voi tavallaan ”äänestää” toisen sivun puolesta
osoittamalla linkillä tälle sivulle. Kaavamuotoinen esitys asialle
on seuraavan näköinen (kuten se alun perin on esitetty):
PR(A)
= (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
Kaavan tunnusten selitykset:
PR = pagerank
d = hieman omituisesti määräytyvä korjausarvo, jolla korjataan kaikkien linkkien yhteisvaikutusta alaspäin, ilmeisesti noin 0,85
C = sivulta ulospäin osoittavien linkkien, eli ”äänien” määrä
T = joku yksilöity sivu. Merkitään alaindeksillä, eli T1, T2, T3, ... Tn
PR(Tn)/C(Tn) = tietylle sivulle osoittavan linkin arvo sivulta Tn lasketaan siten, että sivun pagerank-arvo jaetaan sivulta ulospäin osoittavien linkkien määrällä
d = hieman omituisesti määräytyvä korjausarvo, jolla korjataan kaikkien linkkien yhteisvaikutusta alaspäin, ilmeisesti noin 0,85
C = sivulta ulospäin osoittavien linkkien, eli ”äänien” määrä
T = joku yksilöity sivu. Merkitään alaindeksillä, eli T1, T2, T3, ... Tn
PR(Tn)/C(Tn) = tietylle sivulle osoittavan linkin arvo sivulta Tn lasketaan siten, että sivun pagerank-arvo jaetaan sivulta ulospäin osoittavien linkkien määrällä
Kaavan mukaan siis jopa sellainen sivu,
jolle ei ole yhtään linkkiä saa arvon 0,15. Tuollainen arvo on
tietysti häviävän pieni ja näkyisi normaaliasteikolla arvona PR
0. Google muokkaa kaavaa jatkuvasti ja kukaan ei tiedä viimeisintä versiota ja esimerkiksi d-korjausarvo on arvoitus. Lisäksi on todennäköistä, että Google suhteuttaa sivujen arvoja toisiinsa. Siis periaatteessa maailman parhaat sivut saavat arvon 10 ja surkeimmat 0 ja näiden väliin kaikki muut sivut sijoitetaan suhteellisen vertailun kautta.
Pagerank -kaavan tulkintaa
Kaavaa tulkitsemalla huomattavan
merkittäviksi nousevat erityisesti kaksi asiaa:
- sivulle osoittavien linkkien määrä
- sivuille osoittavien linkkien (sivujen) pagerank-arvo
Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että
mitä enemmän linkkejä ja mitä merkittävimmiltä sivuilta, niin
sitä parempi. Ei siis ole aivan sama, mistä linkit on raavittu.
Tähän vaikuttaa erityisesti se, että pagerank -asteikko on
logaritminen, toisin sanoen hyppäys arvosta 4 arvoon 5 ei tarkoita
yhden yksikön kasvua, eikä edes kymmenen, vaan kymmenkertaisesti
parempaa arvoa. Toisin esittäen PR ilmoitetaan kokonaislukuna, mutta
kulloinkin sivulle ilmoitettava luku on itse asiassa tietyllä
arvovälillä, joka menee seuraavasti:
PR 0 = 0-10
PR 1 = 11-100
PR 2 = 101-1000
PR 3 = 1001-10000
PR 4 = 10001-100000
jne.
Täten siis yhtä arvon 5 sivulta
olevaa linkkiä voi vastata moninkertainen määrä linkkejä arvolla
4 olevilta sivuilta. Varmaa tietoa ei ole siitä, onko jako
10-pohjainen. Jako voi olla tehty vaikka 5-jakoon perustuen ja oikea
luku tiedetään vain Googlessa. Yleisesti kuitenkin laskelmia on
tehty kymmenellä ja varmaa on asteikon logaritminen luonne, eli
hyppäys tasolta toiselle on aina iso ponnistus. Toisin sanoen nousu
pagerank-asteikolla vaikeutuu loppua kohden todella rajusti ja
suomalaisilla sivuilla on siten todella vaikea nousta aivan
huippuluvuille. Esimerkiksi yle.fi-sivuston PR on 7.
Sivulta ulos osoittavan linkin
ääniarvoa tiputtaa se jos samalta sivulta on paljon linkkejä
ulospäin, koska yhden sivun ”ääni” jaetaan kaikkien niiden
sivujen kesken minne sivulta on linkkejä. Linkin laatua voi siten omalla tavallaan olla myös se, jos hieman huonommalla PR-arvolla varustetulta sivulta on
vain yksi linkki. Tällöin tämä linkki saa kaiken tehon, mitä
sivulla on heruttaa kohteeseensa ja ääniarvo voi nousta merkittävämmäksi kuin laadukkaan sivun, jos tällä on paljon ulospäin olevia linkkejä.
Omien sivujen sisäinen linkitys
kannattaa myös miettiä tarkoin, sillä omatkin sivut omaavat
PR-arvon ja sen arvon käyttäminen on tärkeää. Jos kaikki sivut
on linkitetty keskenään ristiin, menetetään arvokas mahdollisuus
tehdä jostain sivusta muita arvokkaampi. Tämä tapahtuu
keskittämällä isoin osa sivuista ”äänestämään” linkeillä
tätä sivua, joka voi esimerkiksi olla etusivu tai vaikkapa sivu
jolla pyritään asiakkaat saamaan ostamaan jotakin. Tämä on usein asia, joka sivustoilla on hoidettu huonosti tai jota ei edes tiedetä.
Pagerankin laskukaavasta seuraa myös sellainen tosiasia, että mitä enemmän jollakin sivustolla on sivuja, niin sitä enemmän sivustolla on sisäistä äänipotentiaalia jaettavaksi. Tietyllä tavoin siis kannattaa kasvattaa sivuston sivujen määrää. Varsinkin jos sivuilla on oikeaa sisältöä. En nyt tässä mene syvemmälle tähän, mutta huonosisältö voi laskea Googlen hakukoneen arvostusta sivuista, joten lyhyesti sanottuna kannattaa pitää huolta siitä, että sivujen sisältö on hyvää.
Tietyn sivun saama pagerank ei ole pysyvä. Google laskee sivujen PR-arvoja säännöllisesti, koska jatkuvasti syntyy uusia sivuja. Tällöin voi pelkästään uusien sivujen syntyminen muualla tipauttaa jonkun sivun rankkausta - varsinkin jos sivu on ollut aivan rajoilla valmiiksi. Näin ollen koskaan ei voi olla vallitsevaan tilanteeseen tyytyväinen, vaan on jatkuvasti kehitettävä sivujaan ja vaalittava niiden arvoa.
Pagerankin laskukaavasta seuraa myös sellainen tosiasia, että mitä enemmän jollakin sivustolla on sivuja, niin sitä enemmän sivustolla on sisäistä äänipotentiaalia jaettavaksi. Tietyllä tavoin siis kannattaa kasvattaa sivuston sivujen määrää. Varsinkin jos sivuilla on oikeaa sisältöä. En nyt tässä mene syvemmälle tähän, mutta huonosisältö voi laskea Googlen hakukoneen arvostusta sivuista, joten lyhyesti sanottuna kannattaa pitää huolta siitä, että sivujen sisältö on hyvää.
Tietyn sivun saama pagerank ei ole pysyvä. Google laskee sivujen PR-arvoja säännöllisesti, koska jatkuvasti syntyy uusia sivuja. Tällöin voi pelkästään uusien sivujen syntyminen muualla tipauttaa jonkun sivun rankkausta - varsinkin jos sivu on ollut aivan rajoilla valmiiksi. Näin ollen koskaan ei voi olla vallitsevaan tilanteeseen tyytyväinen, vaan on jatkuvasti kehitettävä sivujaan ja vaalittava niiden arvoa.
Kaikki linkit eivät ole hyväksi
Kaikilla linkeillä ei ole arvoa ja
jotkut linkit ovat jopa vahingollisia. Esimerkiksi linkkifarmit eivät
saa Googlelta mitään arvoa ja niitä jopa rangaistaan. Pääsääntö
on, että sivusto ei voi päättää, mistä sinne linkki osoittaa,
mutta siitä voi päättää, että minne omalta sivuilta on ulospäin linkkejä.
Googlen hyljeksimille sivuille ei siis kannata linkittää. Hyvä
tapa varmistua siitä, onko linkki järkevää laittaa, on tarkistaa
sivuston pagerank-arvo – jos se on 0, on todennäköistä että
linkki tuottaa ongelmia.
Aiemmin todettiin, että sivun
äänimäärä jakautuu kaikkien sivulta ulos osoittavien linkkien
kesken. Siksi kannattaa harkita, että minkä verran haluaa omilta
sivuiltaan linkittää ulospäin. Jokainen ulospäin osoittava linkki
vähentää sivujen omille sivuille antamien ”äänien” tehoa.
Toisaalta tätä ei kannata valtavan suuresti pelätä, sillä
parhaassa tapauksessa kun antaa linkin jollekin sivulle, saa tilalle
toisen.
Yksi tapa linkittää ulospäin ilman pagerank-äänten valumista ulos sivustolta on käyttää rel-attribuuttia. Tällöin rel=’nofollow’ attribuutin käyttö tarkoittaa sitä, että tällainen linkki ohitetaan, kun indeksointirobotit tutkivat sivua. Toisin sanoen sivu ei menetä äänivoimaansa sellaisesta linkistä, jossa rel-attribuutti on. Luonnollisesti tällainen linkittäminen vaatii keskustelua sivuston ylläpitäjän kanssa tai sitten parhaassa tapauksessa julkaisujärjestelmässä on tällainen vaihtoehto valmiina.
Tarkista oman sivusi Pagerank
Ymmärsitpä tuosta edelläolleesta
mitään tai et, niin ainakin on helppoa selvittää omien sivujensa
pagerank.
Google Pagerank -arvion tekemiseen on
monia tapoja ja esimerkiksi googlaamalla ”google pagerank” saa
todella suuren määrän sivustoja, joilla testin voi tehdä. Tässä
kuitenkin yksi helppo pikaselityksen kera.
Mene sivulle pagerankme (pidän tästä, koska sivulla ei ole turhia mainoksia eikä turhaa captchaa) ja tulet allaolevan näköiselle sivulle. Kirjoita yksinkertaisesti
sivusi osoite näkyvään kenttään ja klikkaa ”Get pagerank”.
Saat vastauksen hetkessä oheisen
näköisesti. Helppo homma!
Sitkeyttä matkaan pagerankin kasvattamisessa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti