sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Facebook EdgeRank


Facebook-päivitysten näkyvyys kaikille kavereille tai tykkääjille ei ole itsestäänselvyys. Itse asiassa suurin osa tietyn Facebook-sivun päivityksistä ei automaattisesti koskaan näy tykkääjille. Päivitysten näkyvyyttä säätelee EdgeRank ja käytännössä keskiverto Facebook-sivulla tehty päivitys näkyy noin 16 prosentille sivun tykkääjistä. Itse asiassa tuo luku saattaa olla jopa pienempikin.
Jokaisen markkinointia tekevän on syytä tuntea EdgeRank ja siihen vaikuttavat tekijät ja sitä on tässä kirjoituksessa pyritty avaamaan. Kirjoitus on pitkähkö ja jos nysvääminen perustietojen parissa ei kiinnosta, voit hypätä suoraan loppuun ja lukea tiivistelmän.


Mikä on EdgeRank?

EdgeRank on Facebookin kehittelemä algoritmi, jonka perusteella Facebook arvottaa ja ratkaisee, mitä tulee näkyville kunkin käyttäjän uutisvirrassa. EdgeRank on kehitetty siksi, että ilman rajausta Facebookin käyttäjien uutisvirrassa olisi aivan hengästyttävä määrä informaatiota. Uutisvirran seuraaminen olisi todella työlästä ja saattaisi väsyttää käyttäjät. EdgeRankin pyrkii arvottamalla päivityksiä tilanteeseen, jossa kukin Facebookin käyttäjä saisi juuri häntä kiinnostavia ja ajankohtaisia päivityksiä uutisvirtaansa ja siten se periaatteessa vastaa Googlen PageRankia.
Jokainen toimenpide, jonka Facebookin käyttäjä tekee voi olla potentiaalinen uutisvirrassa näkyvä tarina. Facebook nimittää termillä ”edge” erilaisia toimenpiteitä, joita kullakin sivulla voidaan tehdä (käytän tätä edge termiä koko kirjoituksen läpi, koettakaa muistaa mitä se tarkoittaa). Tällaisia toimenpiteitä, eli edgejä ovat mm.:
  • statuspäivitys
  • päivityksen kommentointi
  • kuvan täggääminen
  • fanisivulle liittyminen
  • RSVP (tapahtumakutsuun vastaus)
EdgeRank pyrkii siis ennustamaan, kuinka mielenkiintoinen mikäkin uutisvirtaan siirtynyt edge olisi kunkin Facebookin käyttäjän kannalta. EdgeRank koostuu kolmesta eri osa-alueesta:
  • affinity score (yhteys)
  • egde weight (painoarvo)
  • time decay (kulunut aika)


Affinity score kuvaa yhteyden syvyyttä

Affinity score on ehkä hankalimmin ymmärrettävä EdgeRankin osa. Lyhyeasti sanottuna affinity score tarkoittaa sitä, miten suuri mieltymys tai yhteys tietyllä käyttäjällä on uutisvirtaan syntyneeseen edgeen. Esimerkiksi jos joku käy tietyllä Facebook-sivulla säännöllisesti tykkäämässä ja kommentoimassa päivityksiä, voidaan olettaa, että on hänellä tiivis yhteys tämän nimenomaisen sivun toimintaan ja siten tältä sivulta tulevat edget on syytä näyttää käyttäjän uutisvirrassa.
Affinity scorea laskiessaan Facebook arvioi tarkkoja toimenpiteitä joita käyttäjät tekevät.
Tarkkoja toimenpiteitä ovat seuraavat:
  • klikkaukset
  • tykkäykset
  • kommentoinnit
  • täggäykset
  • jakamiset
  • kaveriksi lisääminen
Facebook arvottaa toimenpiteet seuraavin perustein:
  • toimenpiteen voimakkuus
  • miten läheinen toimenpiteen tekijä on kohdesivulle
  • miten kauan sitten toimenpide tehtiin
Toimenpiteet eivät ole samanarvoisia ja sellaiset toimenpiteet joihin tarvitaan enemmän ”ajatusta”, ovat voimakkaampia kuin pelkät klikkailut. Esimerkiksi jonkun päivityksen tykkääminen ei vaadi yhtäpaljoa energiaa ja vaivannäköä kuin kommentointi, joten kommentti saa enemmän affinity score -arvoa.
Läheisyyttä arvioidaan sen perusteella, miten usein ja säännöllisesti käyttäjä on mm. klikkaillut, tykkäillyt ja kommentoinut kaverin päivityksiä. Luonnollisesti mitä enemmän toimenpiteitä käyttäjä on jollakin sivulla tehnyt, sitä läheisempi käyttäjä on sivulle. Tietyllä Facebook-sivulla olevaa Edgen affinity scorea arvioitaessa ei ainoastaan oteta huomioon käyttäjän toimintaa ja läheisyyttä suhteessa Facebook-sivuun, vaan myös käyttäjän kavereiden toiminta otetaan huomioon. Tämän arvion osalta vaikuttaa se, kuinka läheinen kaveri on edgeen kohdistanut toimenpiteitä.
Kolmas toimenpiteiden arvioinnissa käytettävä tieto on se, kuinka kauan edellisestä vuorovaikutuksesta käyttäjän ja edgen-lähdesivun välillä on. Mikäli aikaa edellisestä toiminnasta on kulunut paljon, alkaa vaikutus affinity scoreen heiketä.
Affinity score on yksisuuntainen, eli jos käyttäjä käy aktiivisesti kommentoimassa toisen käyttäjän edgejä, mutta toinen ei tee vastaavasti, on näillä käyttäjille toistensa suhteen erisuuruiset affinity scoret.


Edge weight mittaa sisällön merkitystä

Jokainen erityyppinen edge on painoarvoltaan erilainen ja edge weight arvioi edgen painoarvoa. Edge weight arviointisysteemin avulla edgen painoarvoa joko nostetaan tai lasketaan.
Edgen painoarvoa laskiessaan Facebook arvottaa erilaiset toimenpiteet eriarvoisiksi (aivan kuten affinity scorea laskettaessa). Esimerkiksi on todennäköisempää nähdä omassa uutisvirrassaan kaverin kommentoineen jotakin päivitystä kuin nähdä hänen tykänneen jostain päivityksestä.

Edge weight arvioinnissa lasketaan kaikki tykkäykset, kommentit, klikkaukset, yms. sekä alkuperäisten statuspäivitykset. Statuspäivityksillä on myöskin jako merkittävyydessä ja oma arvaukseni erilaisten päivitysten arvojärjestyksestä on seuraavanlainen:

  1. Kuva
  2. Video
  3. Tekstipäivitys
  4. Linkki
Järjestyksestä löytyy jonkin verran erilaisia arvioita, mutta lähtökohtaisesti kaikki arviot lähtevät siitä, että kuvilla on suurin painoarvo. Toisin sanoen kannattaa pyrkiä esittämään mielipiteitään ja ilmiöitä kuvin. Kuvat myös herättävät suuremman määrän tykkäyksiä ja kommentointeja, kuin esimerkiksi pelkästään kirjoitetut päivitykset.
Toinen periaate on, että manuaalisesti tuotettujen päivitysten painoarvo on suurempi kuin suorasiirtona erilaisten sovellutusten kautta tulevalla sisällöllä. Esimerkiksi jos tiliin on yhdistetty Twitter-tili, johon tulleet päivitykset siirtyvät suoraan Facebook-sivulle, ei tällainen päivitys saa samaa painoarvoa kuin saman sisällön kirjoittaminen päivityksenä suoraan FB-sivulle.
Mielenkiintoista olisi tietää, vaikuttaako edgen painoarvon laskentaan toiminnan lähde. Eli siis se, että onko käyttäjä tullut tykkääjäksi ostetun mainoksen kautta vai itse etsimällä sivun.


Time decay sitoo EdgeRankin aikaan

Mitä vanhempi edge on, sitä vähemmän sillä on merkitystä. Facebook pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen mahdollisimman ajankohtaista tietoa. Tämä on hyvin selvä periaate, koska netissä ja erityisesti Facebookissa monia asia on todella nopeasti eilisen uutisia.

Tiivistystä ja pari ohjetta

Facebookissa markkinointi ei ole niin helppoa kuin luulisi ja osasyyllinen on EdgeRank. EdgeRank arvottaa kaiken Facebookissa tapahtuvan toiminnan ja seuloo Facebookin käyttäjille niitä todennäköisesti kiinnostavan tiedon esille. Tämän vuoksi kaikki Facebookissa tehty toiminta ei automaattisesti näy kaikille, ei edes tykkääjille. Huonosti hoidetun Facebook-sivun näkyvyys tippuu pikkuhiljaa, mikäli tykkääjiä ei saada pidettyä aktiivisina.
EdgeRankin päämuodostumisperiaatteet ovat:

  1. miten sitoututuneita tykkääjäsi ovat sivuusi (affinity score)
  2. mitä toimenpiteitä tykkääjäsi tekevät päivityksillesi - kommentointi ja jakaminen arvokkainta, pelkkä sivun katsominen ei ole minkään arvoista (edge weight)
  3. miten vanhoja sivusi tapahtumat ovat (time decay)

Miten voi parantaa EdgeRankia?

Mitään kikkoja ei kannata ajatella – tarvitaan raakaa työtä. Seuraavat asiat auttavat:
  • sisällön tulee olla hyvää – hyvä sisältö aiheuttaa pöhinää, mikä puolestaan nostaa EdgeRank-arvoa
  • kuvat saavat eniten arvoa – esitä asia kuvina
  • vain tuore tieto on hyvää – tee sisällöntuottoa säännöllisesti
  • koeta saada tykkääjät osallistumaan – tee esimerkiksi päivityksiä, joihin sisältyy kysymys
  • tutki mikä toimii ja toista hyvin toimivia toimenpiteitä
  • rahalla saa ostettua näkyvyyttä – jos asiasi on tärkeä, kannattaa siitä maksaa
Mikäli tämä kaikki tuntuu vaikealle ja homma ei tahdo onnistua, kannattaa etsiä ammattilaisilta apua.

4 kommenttia:

Pia Behm kirjoitti...

Hyvä kirjoitus Wille. Tästä tärkeästä aiheesta ei tosiaankaan ole liikaa materiaalia tarjolla. Osallistuin viime viikolla webinaariin, jossa käsiteltiin aihetta ja silmät aukesi monella tapaa.

Iso haaste tässä on se, että tutkimusten mukaan 90 % Facebookin käyttäjistä ei ole lainkaan aktiivinen eli ei tykkää tai kommentoi mitenkään. Eli jos tämä 90 % ei osoita mitenkään mikä heitä kiinnostaa, niin haasteellista on saada omia viestejään näkymään heille. Tosin rahallahan tähänkin saa apuja.

Olen itsekin huomannut että kuvat saavat huomattavasti enemmän huomiota kuin tekstit tai linkit. Hyvillä ruoka- ja maisemakuvilla päästään Punkaharjun Lomakeskuksen sivuilla nykyisin siihen, että ne näkyvät n.25 %:lla faneista.

Wille Markkanen kirjoitti...

Kiitos Pia kommentista!

Olen samaa mieltä, että ainakaan suomeksi ei ole liikaa aiheesta kirjoitettu. Lisää kirjoituksia ja analyysiä asiasta kyllä kaipailen edelleen.

Olen huomioinut sen, että sinulla on tuo kuva-asia kolahtanut:) Erinomaisia otoksia on alkanut näkyä vähänväliä ja niistä kuvista on taatusti suunnaton hyöty markkinoinnissa. Kaikkien kannattaakin käydä vilkaisemassa miten kuvia voi käyttää: https://www.facebook.com/pages/Punkaharjun-Lomakeskus/140924249310119

Punkaharhun Lomakeskuksen verkkosivuillakin on hyödynnetty kuvia erinomaisesti: http://www.punkaharjunlomakeskus.fi/

Wille Markkanen kirjoitti...

Kiitos Jari!

Hakukoneoptimointi kirjoitti...

Mielenkiintoinen kirjoitus! Tsemppiä vuodelle 2015!