Jos käytät Facebookia
markkinointitarkoituksessa, joudut jatkuvasti miettimään, että
miten siitä saa parhaiten tehot irti. Keinoja on valtavat määrät
ja kaikkia keinoja ei kannata yrittää kerralla ottaa käyttöön ja
omaksua, vaan jatkuva kehittäminen sekä analysointi on järkevä
tie. Tähän kirjoitukseen olen valinnut ihan omien työssäni
tehtyjen havaintojen perusteella kolme ilmaista keinoa, joilla
Fcebookin käyttöä markkinoinnissa saa tehostettua.
Facebook on siitä ikävä media, että
siellä ei saa kaikille tykkääjille viestiä menemään ilmaiseksi,
vaan jos haluaa saada viestinsä edes kaikille omille tykkäjilleen,
joutuu maksamaan Facebookille. Käytännössä jos ei halua käyttää
rahaa markkinointiin Facebookissa, kannattaa tehdä mahdollisimman
hyviä päivityksiä – pelkkä tykkääjien määrä ei vielä
takaa runsasta näkyvyyttä.
Päivitysten ajoitus
Ei ole totaalisen sama mihin aikaan
viestinsä Facebookiin laittaa. Aivan aamulla ja illalla työajan
jälkeen saa selkeästi enemmän tykkäyksiä sekä jakoja
viesteilleen ja juuri näitä katsojien toimintojahan Facebookissa
haetaan. Päivityksen näkyvyys kasvaa, kun sitä tykätään,
kommentoidaan ja jaetaan. Samalla päivityksen eräänlainen
näkyvyysaika kasvaa, kun se pysyy omien tykkääjien sekä heidän
kavereidensa päivitysvirrassa.
Toinen tärkeä pointti ajoittamisessa
on se, ettei laita uutta päivitystä liian aikaisin edellisen
perään. Varsinkin jos edellinen päivitys on tavoin tärkeämpi
kuin seuraava. Liian nopeaan tahtiin tapahtuva päivittäminen
saattaa peittää aiempia päivityksiä alleen. Tiivissä tahdissa
päityksiä tehtäessä yhden päivityksen yleisömäärä voi jäädä
suhteessa pienemmäksi kuin sellaisen pävityksen, joka on saanut
rauhassa vaikuttaa. Toisaalta turhan tiheä päivitysrytmi saattaa
alkaa ärsyttämään tykkääjiä ja voi jopa motivoida poistamaan
sivu tykkäyslistalta – kukaan ei pidä spämmäyksestä.
Kolmas ajoituksen kannalta olennainen
asia on viikonpäivä. Oman kokemukseni mukaan sunnuntaisin saa
parhaiten viestinsä leviämään kaikilla mittareilla parhaiten. Jos
haluaisin esimerkiksi aloittaa jonkin kampanjan, tekisin sen
mieluiten sunnuntaina iltapäivällä.
Ikävää tässä on äkkiseltään
ajateltuna se, että Facebook päivittäminen pitäisi tehdä työajan
ulkopuolella, mutta onneksi Facebook otti kesällä käyttöön
ajoitustoiminnon (kts. kuva), jonka avulla voi tehdä vaikka koko
viikon päivitykset varastoon ja näin työaika ei tule esteeksi.
Tätä ominaisuutta ei ole henkilöprofiileissa.
Kuvien käyttö päivityksissä
Yksinkertainen tosiasia on, että
päivitys jossa on kuva, saa selkeästi enemmän tykkäyksiä, jakoja
ja kommentteja kuin pelkkä tekstipäivitys. Luonnollisesti sitä
enemmän saa huomiota, mitä parempi kuva on kyseessä. Lisäksi
parhaimman julkisuuden saa kuva joka on jollain tavalla hauska tai
erikoinen.
Harmillistä kyllä näyttäisi siltä,
että jos kaikkein parhaiten puree yksittäinen kuva. Jos siis
esimerkiksi jaat verkkosivuiltasi Facebooksissa uutisen jossa on kuva
ja päivitykseen tulee pieni kuva, ei se vetoa yhtä hyvin kuin
yksittäinen kuva.
Mukavaa on mielestäni se, että kuvien
määrä ei tosiaan ratkaise. Ei siis tarvitse aina tai ollenkaan
tehdä isoa kuvakokoelmaa hyödyntääkseen kuvia markkinoinnissaan.
Vaan jos sinulla on useita kuvia samasta aiheesta, voi niitä syöttää
Facebookiin pikkuhiljaa pitkällä ajalla.
Toimintaan kehottaminen
Helposti unohdetaan, että
yksinkertaisin tapa saada ihminen tekemään jotain, on sanoa se
suoraan. Esimerkiksi jos päivitykseen laittaa mukaan kysymyksen, saa
helpommin kommentteja. Ei välttämättä ole järkevää ihan
jokaiseen päivitykseen laittaa kysymystä ja tehdä näin
Facebook-sivustaan gallup-paikkaa, mutta silloin tällöin kysymyksiä
kannattaa viljellä. Kysymysten ohella voi myös pyytää lukijoita
tykkäämään tai jakamaan päivityksen, mutta tässäkin tulee olla
varovainen, että tyyli ala tuntua käskevälle. Kukaan ei halua
saada käskyjä sosiaalisessa mediassa.
Toimintaan kehottamista on tavallaan
myös tarjousten ja kilpailujen tekeminen. Tarjouksen Facebookissa
voi tehdä monella tapaa. Voi esimerkiksi linkittää
verkkokauppaansa tai verkkosivuilleen tehtyyn tarjoukseen. Facebook
on myös ottanut käyttöön tarjous-toiminnon, jonka avulla voi
tehdä käteviä tarjousviestejä Facebook-sivuilleen (kts. Kuva).
Tällaiset tarjoukset tulee ”lunastaa”, mutta ei tässä enempää
siitä. Kannattaa kuitenkin kokeilla, koska ensimmäisen tarjouksen
saa tehdä ilmaiseksi.
Kilpailuja levitetään helposti,
kunhan niissä vain on hyvät palkinnot. Kannattaa kuitenkin muistaa,
että tyypillinen tykkää ja jaa -kilpailu on kielletty Facebookin
säännöissä, jos ei kilpailun tekemiseen ole käytetty kolmannen
osapuolen tuottamaa sovellutusta. Kannattaa tutustua Facebookin
kilpailuja koskeviin sääntöihin, jotka löytyvät Facebookinsivuja koskevien säännöistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti