maanantai 1. lokakuuta 2012

Kolme helppoa Facebook -markkinointineuvoa


Jos käytät Facebookia markkinointitarkoituksessa, joudut jatkuvasti miettimään, että miten siitä saa parhaiten tehot irti. Keinoja on valtavat määrät ja kaikkia keinoja ei kannata yrittää kerralla ottaa käyttöön ja omaksua, vaan jatkuva kehittäminen sekä analysointi on järkevä tie. Tähän kirjoitukseen olen valinnut ihan omien työssäni tehtyjen havaintojen perusteella kolme ilmaista keinoa, joilla Fcebookin käyttöä markkinoinnissa saa tehostettua.

Facebook on siitä ikävä media, että siellä ei saa kaikille tykkääjille viestiä menemään ilmaiseksi, vaan jos haluaa saada viestinsä edes kaikille omille tykkäjilleen, joutuu maksamaan Facebookille. Käytännössä jos ei halua käyttää rahaa markkinointiin Facebookissa, kannattaa tehdä mahdollisimman hyviä päivityksiä – pelkkä tykkääjien määrä ei vielä takaa runsasta näkyvyyttä.

Päivitysten ajoitus


Ei ole totaalisen sama mihin aikaan viestinsä Facebookiin laittaa. Aivan aamulla ja illalla työajan jälkeen saa selkeästi enemmän tykkäyksiä sekä jakoja viesteilleen ja juuri näitä katsojien toimintojahan Facebookissa haetaan. Päivityksen näkyvyys kasvaa, kun sitä tykätään, kommentoidaan ja jaetaan. Samalla päivityksen eräänlainen näkyvyysaika kasvaa, kun se pysyy omien tykkääjien sekä heidän kavereidensa päivitysvirrassa.

Toinen tärkeä pointti ajoittamisessa on se, ettei laita uutta päivitystä liian aikaisin edellisen perään. Varsinkin jos edellinen päivitys on tavoin tärkeämpi kuin seuraava. Liian nopeaan tahtiin tapahtuva päivittäminen saattaa peittää aiempia päivityksiä alleen. Tiivissä tahdissa päityksiä tehtäessä yhden päivityksen yleisömäärä voi jäädä suhteessa pienemmäksi kuin sellaisen pävityksen, joka on saanut rauhassa vaikuttaa. Toisaalta turhan tiheä päivitysrytmi saattaa alkaa ärsyttämään tykkääjiä ja voi jopa motivoida poistamaan sivu tykkäyslistalta – kukaan ei pidä spämmäyksestä.

Kolmas ajoituksen kannalta olennainen asia on viikonpäivä. Oman kokemukseni mukaan sunnuntaisin saa parhaiten viestinsä leviämään kaikilla mittareilla parhaiten. Jos haluaisin esimerkiksi aloittaa jonkin kampanjan, tekisin sen mieluiten sunnuntaina iltapäivällä.

Ikävää tässä on äkkiseltään ajateltuna se, että Facebook päivittäminen pitäisi tehdä työajan ulkopuolella, mutta onneksi Facebook otti kesällä käyttöön ajoitustoiminnon (kts. kuva), jonka avulla voi tehdä vaikka koko viikon päivitykset varastoon ja näin työaika ei tule esteeksi. Tätä ominaisuutta ei ole henkilöprofiileissa.



Kuvien käyttö päivityksissä


Yksinkertainen tosiasia on, että päivitys jossa on kuva, saa selkeästi enemmän tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja kuin pelkkä tekstipäivitys. Luonnollisesti sitä enemmän saa huomiota, mitä parempi kuva on kyseessä. Lisäksi parhaimman julkisuuden saa kuva joka on jollain tavalla hauska tai erikoinen.

Harmillistä kyllä näyttäisi siltä, että jos kaikkein parhaiten puree yksittäinen kuva. Jos siis esimerkiksi jaat verkkosivuiltasi Facebooksissa uutisen jossa on kuva ja päivitykseen tulee pieni kuva, ei se vetoa yhtä hyvin kuin yksittäinen kuva.

Mukavaa on mielestäni se, että kuvien määrä ei tosiaan ratkaise. Ei siis tarvitse aina tai ollenkaan tehdä isoa kuvakokoelmaa hyödyntääkseen kuvia markkinoinnissaan. Vaan jos sinulla on useita kuvia samasta aiheesta, voi niitä syöttää Facebookiin pikkuhiljaa pitkällä ajalla.

Toimintaan kehottaminen


Helposti unohdetaan, että yksinkertaisin tapa saada ihminen tekemään jotain, on sanoa se suoraan. Esimerkiksi jos päivitykseen laittaa mukaan kysymyksen, saa helpommin kommentteja. Ei välttämättä ole järkevää ihan jokaiseen päivitykseen laittaa kysymystä ja tehdä näin Facebook-sivustaan gallup-paikkaa, mutta silloin tällöin kysymyksiä kannattaa viljellä. Kysymysten ohella voi myös pyytää lukijoita tykkäämään tai jakamaan päivityksen, mutta tässäkin tulee olla varovainen, että tyyli ala tuntua käskevälle. Kukaan ei halua saada käskyjä sosiaalisessa mediassa.

Toimintaan kehottamista on tavallaan myös tarjousten ja kilpailujen tekeminen. Tarjouksen Facebookissa voi tehdä monella tapaa. Voi esimerkiksi linkittää verkkokauppaansa tai verkkosivuilleen tehtyyn tarjoukseen. Facebook on myös ottanut käyttöön tarjous-toiminnon, jonka avulla voi tehdä käteviä tarjousviestejä Facebook-sivuilleen (kts. Kuva). Tällaiset tarjoukset tulee ”lunastaa”, mutta ei tässä enempää siitä. Kannattaa kuitenkin kokeilla, koska ensimmäisen tarjouksen saa tehdä ilmaiseksi.

Kilpailuja levitetään helposti, kunhan niissä vain on hyvät palkinnot. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tyypillinen tykkää ja jaa -kilpailu on kielletty Facebookin säännöissä, jos ei kilpailun tekemiseen ole käytetty kolmannen osapuolen tuottamaa sovellutusta. Kannattaa tutustua Facebookin kilpailuja koskeviin sääntöihin, jotka löytyvät Facebookinsivuja koskevien säännöistä.


Ei kommentteja: