perjantai 22. toukokuuta 2009

Matkailubusiness Suomessa


Tässä blogissa on tarkoitus pohtia Suomen matkailuelinkeinoa omavalintaisilta kanteilta.

Matkailu on tunteita nostattava asia ainakin periferian alueella ja sen vuoksi siitä on kertynyt isohko joukko erilaisia havaintoja kaikille, kun mediakynnys matkailussa tapahtuvien ilmiöiden osalta on matala. Toisaalta Suomi on täynnä alan asiantuntijoita, koska kaikki jotka ovat käyneet Tukholmassa, nousevat sille tasolle, jolla voidaan jo ohjeistaa muita.

Oman lukunsa julkiseen matkailuelinkeinon ohjailuun tuo EU, jonka jakamat tukirahat oikeuttavat kaikki sanomaan mielipiteensä asioiden oikeasta kurssista. Mikä jottei, kyllä demokratia on tärkeä asia meille kaikille, mutta onko laivalla hyvä olla monta kapteenia? Ainakin siltä tuntuu, kun seuraa maakuntamedioita ja niiden vaikutusta alueellisten matkailutoimintojen kehittämiseen tai kehittämättä jättämiseen.

Oma mielipiteeni on, että tällä maailman suurimmalla busineksen alueella suomalaiset ovat alikehittyneitä. Tai ainakin meidän rakenteelliset ratkaisut ovat heikkoja ja alan kehitystä säätelee monilta osin amatöörit.

Ei kommentteja: